AspIT Storkøbenhavns første elever mødt med borgmester-velkomst
Forleden begyndte det første hold af elever på den helt nye AspIT afdeling i Høje-Taastrup, som med sin centrale placering tilbyder elever i hele Storkøbenhavn en IT-uddannelse med høj jobchance. I torsdags var der officiel åbning med taler – også fra kommunens borgmester Michael Ziegler, der iøvrigt også sidder i bestyrelsen for Kommunernes Landsforening/KL. Og der var flotte ord med på vejen fra borgmesteren til både elever og AspIT.
Med åbningen forleden af AspIT Storkøbenhavn, er landkortet nu forsynet med ti røde AspIT prikker. Én for hver af afdelingerne, der tilsammen gør det muligt at nå en skole på under 45 minutter uanset hvor i landet, man bor. Sådan groft sagt. AspIT Storkøbenhavn placerer sig i lighed med flere andre afdelinger klods op ad en banegård. Og sikken en – Høje-Taastrup er ét af hovedstadsområdets mest centrale af slagsen.
Med til åbningen af AspIT Storkøbenhavn, var også kommunens borgmester, der var blandt dem, der holdt tale i dagens gode anledning. Og Michael Ziegler hæftede sig blandt andet ved betydningen af AspITs ering i Høje- Taastrup.
– Det betyder meget på flere fronter. Det er først og fremmest godt, hvis flere mennesker med Aspergers Syndrom kan komme til at opleve glæden, selvrespekten og friheden ved at forsørge sig selv. Det er også en fordel, hvis kommunens virksomheder får adgang til endnu flere kvalificerede medarbejdere. Og det er selvsagt en fordel for den kommunale økonomi, at flere kommer i job, og på den måde får mulighed for at bidrage til fællesskabet, siger Michael Ziegler, der allerede nu også peger på en konkret samarbejdsmulighed mellem AspIT og hans kommune.
– Vi kan samarbejde i vores nye initiativ, Partnerskab for Job og Vækst. Det er et partnerskab, som Danske Handicaporganisationer står bag, og – som navnet antyder – handler om at skabe vækst ved at få flere mennesker med handicap i job.
– Nogle af landets førende socialøkonomiske virksomheder deltager i partnerskaber, men vi har også kontakt til mange helt almindelige private virksomheder. Det lover godt for, at partnerskabet kan lykkes, så vi kan udnytte den reserve, der er, af kompetente medarbejdere, der tilfældigvis har et handicap.
– Måske er partnerskabet et initiativ, AspIT kan bidrage til, foreslår jeg. I hvert fald er partnerskabet et initiativ, som AspIT kan få gavn af. Får vi succes, kan det blive lettere for AspIT’s studerende at finde praktikpladser og job, siger Michael Ziegler, der også har en hilsen til alle de virksomheder, der nu snart kan få en ung AspIT elev i gratis praktik.
– Mit budskab til virksomhederne er; prøv det! Kig mindre på det ydre og mere på det indre. Vær rummelige, så I får en mangfoldig stab af medarbejdere. På den lange bane gør det jeres virksomhed stærkere og mere bæredygtig. Og husk på, at de unge Aspergere har særlige kompetencer, som kan være nyttige for jer, siger Michael Ziegler, der glæder sig over AspITs adresse i netop Høje-Taastrup.
– AspIT passer som fod i hose til den profil vi gerne vil gerne vil skabe af os selv.
Vores lokale gymnasium har særlige klasser for unge aspergere, vi har Danske Handicaporganisationer og Teknologisk Institut liggende i vores kommune.
Samlet set tegnes der et billede af en kommune med en meget stærk position inden for ’uddannelse til alle’ og velfærdsteknologi.
Høje-Taastrups borgmester Michael Ziegler ønsker AspIT tillykke med den nye afdeling i Storkøbenhavn.
– Jeg håber, skolen får afsat en hel masse dimittender til vores virksomheder, og så håber jeg, at både skole og elever bliver synlige i gadebilledet, så vi får fortalt den gode historie om, at her er der nogen, der både kan og vil – måske med en lillebitte håndsrækning fra innovative og socialt bæredygtige virksomheder, siger Michael Ziegler.
Vil du vide mere om AspIT Storkøbenhavn, uddannelsesmodellen, finansieringen osv, så klik ind på www.aspit.dk eller kontakt AspIT Storkøbenhavns afdelingskoordinator, Sidsel Sørensen, så siso@aspit.dk.
HUSK
Gratis konference på Brogaarden, Strib/Middelfart
AspIT at Work 10-Årsmøde d. 21. maj 2015 kl. 10-16.