Hjem Diplom og tillykke til de første elever fra AspIT

Diplom og tillykke til de første elever fra AspIT

Diplom og tillykke til de første elever i AspIT

Fra venstre: Emil Pedersen, Magnus Smit Andersen, Sanne Hvam Sørensen, Jeppe Møller

Siden eringen af IT uddannelsen for unge med Aspergers Syndrom i 2005 har der været mange mærkedage. I efteråret blev uddannelsen landsdækkende, og fredag den 16. januar 2009 blev også en milepæl. Den dag kunne AspIT i Vejle ønske de første fem elever tillykke med gennemført uddannelse.

Det var en meget stolt Ole Bay Jensen, leder af AspIT i Vejle, der forleden kunne holde sin første dimissionstale for de fem elever, der nu har gennemført tre års målrettet IT uddannelse for unge med Aspergers Syndrom – som de første i verden. Og Ole var især stolt på elevernes vegne, der nu har bevist, at idéen om fokuseret talent og kompetencetilpasset undervisning holder hele vejen til målstregen.

Blandt de fem elever, der nu kan kalde sig verdensmestre, er Emil på 20 år og Sanne på 23. Og de er enige om, at noget af det bedste ved AspIT uddannelsen er den måde, som de og klasse-kammeraterne er blevet inddraget i selve undervisningsformen.

– Det var noget helt nyt for os, at vi i sin tid blev spurgt om, hvordan vi ville have det i hverdagen på skolen. Vi blev tilmed spurgt om, hvordan vi foretrak at eksamensproceduren skulle foregå. På den måde, har der hele tiden været fokus på det, vi kunne og havde behov for i forhold til at udvikle os og lære nyt, fortæller Sanne.

– For eksempel har jeg brug for at sidde alene til eksamen fordi, jeg har det bedst med at kunne tale højt med mig selv undervejs, når jeg tænker. Og det ville jo genere de andre, hvis ikke, jeg sad alene, siger Sanne.

– Noget af det bedste på AspIT har også været den forståelse, der har været for os med Aspergers Syndrom. Med få elever i klassen har vi f.eks. meget nemmere ved at koncentrere os. Og så har der hele tiden været den der idé om, at det ikke var vores skyld, hvis vi ikke forstod tingene. Det har virkelig været undervisning på vores præmisser, mener Emil.

– Det er selvfølgelig rart, at vi nu har fået vores diplomer, men det er endnu vigtigere for mig med den personlige udvikling, som jeg har opnået på AspIT. Jeg har fået selvtillid, og det betyder, at jeg nu tør tage flere udfordringer fremover. Det er en rigtig god fornemmelse for mig, siger Sanne.

– Sådan har jeg det også. Meget mere selvtillid. Fordi mine omgivelser på AspIT har fokuseret på det, jeg kan. Og det, at jeg nu har fået et job, betyder meget for troen på mig selv. Jeg har fået job i en stor boligforening, hvor jeg blandt meget andet skal stå for diverse scanninger og registreringer. Det havde jeg aldrig troet i sin tid. Før AspIT troede jeg, at jeg skulle på førtidspension resten af livet, husker Emil.

– Ja, sådan tænkte jeg også. Men efter de første praktikperioder begyndte jeg at tro på, at jeg nok skulle få mig et rigtigt job. Især fordi mine praktikpladser virkelig har forstået mine behov for at kunne fungere optimalt i forhold til opgaverne. Der skal være noget at lave – gerne tryk på, faktisk, siger Sanne.

– Jeg har også haft nogle virkelig gode praktikophold. Der har været en god atmosfære, gensidig respekt og konkrete opgaveformuleringer. Det har været meget positivt for mig at opleve, at praktikstedet har været glad for min indsats – blandt andet fordi, jeg har været hurtig i mine løsninger, fortæller Emil.

Emil og Sanne er også enige om, at de kommer til at savne AspIT, som har betydet så meget for dem, og været rammen om en inspirerende hverdag i de sidste tre år. Og på vej ud i karrieren har de et par gode råd til de nye AspIT elever. “Gør jeres bedste, tro på jer selv, tro på at I får et rigtigt job. Og husk, at AspIT støtter jer på alle måder. Det har vi aldrig været i tvivl om”.

Du er meget velkommen til at sende dette nyhedsbrev videre i dit netværk eller frit at anvende nyhedsbrevet med tydelig kildehenvisning: "Nyhedsbrev – www.aspit.dk".

Tildsbrev – https://www.aspit.dk/index.php?id=47

Afdsbrev ved at besvare denne mail.