Hjem Dimission i Næstved

Dimission i Næstved

AspIT i Næstved klar med første uddannede elever – direkte til fast job

Et af tidens hotte emner i undervisningsdebatten, er inklusion contra eksklusion. Altså, i hvor vid udstrækning skal elever med særlige behov undervises sammen med elever i det ordinære undervisningssystem. Det har AspIT et godt bud på. Midt i debatten kan AspITs skole i Næstved nemlig sende afgangselever i fast job. Via eksklusion.

Rundt omkring på AspITs 10 skoler er der hver dag året rundt tale om lyslevende eksklusion. Eleverne, der alle har autisme, har fravalgt det ordinære undervisningssystem for at gå på specialuddannelsen AspIT i 3 år, for derefter at lade sig inkludere på det ordinære arbejdsmarked. Faktisk er det sådan, at allerede før dimissionstidspunktet, er 4 ud af 5 elever i regulær beskæftigelse. Det er en meget høj andel, sammenlignet med alle andre uddannelser – i det ordinære uddannelsessystem.

– På vores skole i Næstved, har vi netop sendt to elever fra skolebænken og direkte i fast job. Mads er begyndt hos IT virksomheden ViKanIT, og Kenni kan ligeledes se frem til fast løn og kolleger som medarbejder hos Ellegaard Data. De siger begge, at uden uddannelsen på AspIT havde de været på varig førtidspension. Men ved hjælp af eksklusion kan vi på AspIT dokumentere, at vi med stor succesrate kan inkludere en gruppe i både erhvervsliv og samfund, siger projektleder Kimmie Falk Jensen, fra AspIT i Næstved, der denne sommer har dimitteret de første elever fra skolen.

< border="0" cellpadding="1" cellspacing="0" bgcolor="#000000">

Første dimittender fra AspIT i Næstved. Mads og Kenni har ikke kun fået eksamensbevis. De har også scoret gode jobs.

– Vi kan tilmed sige – med hilsen fra arbejdsgiverne – at vi udvikler denne gruppe af unge mennesker til en værdiskabende arbejdskraft for deres arbejdsgivere. Og det betyder ikke kun noget for virksomhederne, men også for de unges selvopfattelse. Dén følelse er rigtig meget værd, også for os, der har været omkring eleverne i de tre år, hvor de går fra at have et eller andet talent for IT til at besidde en kompetence, der duer i en ansøgning.

AspIT i Næstved ligger på Banegårdspladsen. Med den gamle banegårdsbygning på den ene side og perron 1 på den anden side. Altså et sted med masser af forstyrrende elementer i forhold til et læringssted som AspIT.

– Vi oplever tit på AspIT, at vi gør noget med eleverne, som de ikke burde kunne klare i forhold til, at de som autister kræver særlige hensyn. Men vores erfaring efter 10 år med AspIT er, at hvis vi på det basale plan giver dem de rigtige rammer – små klasser, individualiseret træning, trygge rammer – så kan de meget mere end man tror. For eksempel er de så dygtige til at fokusere, og dermed lære, at udenomsting som feks banegårdstrafik ikke generer dem. Og dermed kan vi også vise, at vores elever sagtens kan fungere i åbne kontormiljøer, hvis deres opgave og ansvar blot er veldefineret. De kan forresten også godt lide at få faste deadlines, og dem overholder de så til punkt og prikke. Det er mange arbejdsgivere glade for.

Kimmie Falk Jensen er helt tryg ved, at Mads fremover skal hjælpe ViKanITs mange kunder med at redde deres computeres harddiske, når de er allermest paniske for at miste data. Eller når Kenni programmerer Ellegaard Datas opgaver for kunderne. Virksomhedens ejer Thomas Ellegaard uddyber.

– Kenni er meget imødekommende og flittig. Han misser aldrig en arbejdsdag. Rent fagligt udvikler Kenni sig rigtig godt. Det er kendetegnende for ham, at han arbejder ihærdigt og fokuseret, og han stopper ikke, før han har løst sine opgaver. Man behøver sjældent forklare den samme ting mere end en gang.

Mads og Kenni er blot to af AspITs mange elever, der i sommer har modtaget eksamensbevis med den ene hånd og ansættelseskontrakt med den anden. Nu er et nyt skoleår begyndt for både erede elever og de helt nye. Ekskluderet for at kunne blive inkluderet.

HUSK
Gratis konference på Brogaarden, Strib/Middelfart
AspIT at Work 11-Årsmøde d. 19. maj 2016 kl. 10 – 16