Den gode historie
Der var engang nogle visionære mennesker i VejleErhvervsUdvikling, der synes det kunne være spændende at starte en IT uddannelse for unge med Aspergers Syndrom. Som tænkt, så gjort. Skolen hedder AspIT, og efter de indledende kurser på uddannelsen, er de første fire elever nu gået videre på datamatiker uddannelsen på EDB-skolen i Vejle. Og her fortsætter eventyret.
– Vi indledte med en test af, hvorvidt de fire elever kunne klare hele eller udvalgte dele af uddannelsen på EDB-skolen. Det viste sig hurtigt at hypotesen holdt. Med Aspergers Syndrom besidder mange et fokuseret talent, og hvis man blot man tager nogle få, grundlæggende hensyn, kan man godt gennemføre et helt eller delvist uddannelsesforløb på de ordinære uddannelser, fortæller Ole Jensen, projektchef på AspIT i Vejle.
Testforløbet i januar, som undervisere fra EDBSkolen i Vejle stod for, undersøgte om eleverne kunne følge undervisningen i fagene programmering og database. Forudsætningen var et PC-kørekort, og allerede her skete der noget usædvanligt. Det viste sig at eleverne behøvede kortere undervisningstid, klarede testen på kortere tid og scorede samtidig flere point end elever uden Aspergers Syndrom.
– Efter juleferien blev de fire elever så optaget på EDB-skolens hold i programmering og databaser. Og her bidrager de med skarpe og korrekte input til undervisningen samtidig med at de løser opgaverne til punkt og prikke. De udviser samtidig stor disciplin, og arbejder meget koncentreret. De er med andre ord lærerens mønsterelever. De sidder ikke og snakker og surfer rundt på nettet, fortæller adjunkt Jens Toft Madsen fra EDB-skolen i Vejle, der har Aspi´erne med i sine klasser.
– Med et så fokuseret talent er der til gengæld også ting, som Aspi´erne ikke bruger kræfter på. Med Aspergers Syndrom i bagagen bryder man sig ikke om at tale i større forsamlinger, man foretrækker faste rytmer og genkendelige omgivelser i det daglige. Der skal være orden i sagerne. Er der det, sprudler de med kreative tanker, og bidrager ofte med alternative tilgange til problemstillingerne. Og det burde der være mange virksomheder, der finder værdifuldt, mener Jens Toft Madsen, der anbefaler de nye elever på det varmeste.
Alt i alt får de spirende programmører og database designere, der startede deres karriere på AspIT de bedste skudsmål. Og ikke mindst er motivationen helt i top. Især fordi en stor gruppe af mennesker med Aspergers Syndrom omsider har fået deres helt egen uddannelse. Siden er det håbet, at også dansk erhvervsliv får øjnene op for mulighederne med de nye kandidater, og opnår sin del af eventyret med fokuseret talent på listen over medarbejdere.