Hjem AspIT udvalgt som best practice af eksperter

AspIT udvalgt som best practice af eksperter

AspIT udvalgt som best practice af eksperter

Read this newsletter in english – click here

Der er mange uddannelser i Danmark, der retter sig mod unge med særlige behov. Men der er åbenbart én af uddannelserne, som er i en klasse for sig. For spørger man Undervisningsministeriets eksperter og nu også EUs agentur for specialundervisning, så er AspIT det, der på udenbys hedder best practice. På dansk – fremragende.

AspIT havde forleden et meget interessant besøg, som på sigt kan vise sig at få stor betydning for AspIT og især for en hel masse unge mennesker i Europa. Repræsentanter fra European Agency for Development in Special Needs Education havde nemlig valgt at besøge AspIT på en tre-dages studietur. Organisationen med kontor i Bruxelles rådgiver EU kommissionen omkring de efterhånden rigtig mange uddannelser i EU, der er målrettet mennesker med særlige behov.

– I EU har vi meget fokus på uddannelseskoncepter, der kan få endnu flere unge med særlige undervisningsbehov i gang med en uddannelse. Man har i årevis haft fokus på unge med fysiske handicap, men nu begynder vi at kigge mere på dem, der har udfordringer, som man ikke lige kan se – herunder gruppen af autister og Aspergere, fortæller Mary Kyriazopoulou, projektleder i European Agency for Development in Special Needs Education, og leder af delegationen, der besøgte AspIT i Vejle forleden.

– Vi er meget glade for mødet med AspIT. Vi ser en uddannelsesmodel med meget stort potentiale. Og det er der flere gode grunde til. Blandt andet uddannelsens præcise fokus på målgruppens unikke udfordringer i forhold til indlæring, blandingen af teori og praktik i virksomheder, de små klasser og den individualiserede undervisning. Der er for mig ingen tvivl om, at vores besøg bekræfter, hvad vi hørte inden vi kom: AspIT er i særklasse. Og studiet af AspIT vil være en del af vores anbefaling til embedsmænd og politikere i EU, siger Mary Kyriazopoulou, der også skal besøge en række andre landes projekter indenfor specialområdet.

Organisationen har kontorer i Bruxelles og Odense, og fra Danmark var det fagkonsulent Preben Siersbæk fra Undervisningsministeriet og hans team, der har koordineret besøget fra de udenlandske kolleger.

– Vi har fulgt AspIT gennem nogen tid, og senest har vi fået oversat den meget rosende EVA-rapport – altså evalueringsrapporten fra Statens Evaluerings Institut til vores kolleger i agenturets medlemslande. I den forbindelse har vi understreget flere stærke sider ved AspIT. Vi har især været optaget af det grundlæggende princip – at man med succes trækker de unge ind fra udsigten til en pensionstilværelse for i stedet at sætte dem ind på arbejdsmarkedet, siger Preben Siersbæk Larsen, der også er national koordinator for den europæiske organisation.

I løbet af 2012 har European Agency for Development in Special Needs Education afsluttet sin omfattende research og rapporteringsarbejde, og derefter er det op til embedsmænd og politikerne at beslutte den videre proces i retning mod et tilbud til unge europæere med særlige behov herunder Aspergers Syndrom, som AspIT tilbyder. I Danmark er det også Undervisningsministeriets to udpegede eksperter, Henrik Hedelund fra Tech College Aalborg og Pia Cort fra Danmarks Pædagogiske Universitet, der peger på AspIT som best practice.

– For mig er der ingen tvivl om, at AspIT befinder sig på et niveau, der gør konceptet og udførelsen i hverdagen til det bedste eksempel i Danmark. Og dermed en ret unik position fordi vi i Danmark i forvejen er anerkendt for vores evne til at lave effektive uddannelser til unge med særlige behov, siger Henrik Hedelund, der både har peget på AspIT til EU-organisationen og til Unesco, som er FN´s uddannelses-, videnskabs- og kulturorganisation. AspIT er derfor netop blevet optaget på Unesco´s liste, der beskriver uddannelser for unge med særlige behov.

– For mig er det afgørende i mine anbefalinger, at AspIT ikke kun taler om, at sætte de unge Aspergere i stand til at få et job. AspIT har også afsat ressourcerne, og frem for alt bruger de dem. Derfor er der handling bag ordene. Og så strutter AspIT af entusiasme især hos lederen Ole Bay Jensen og også blandt underviserne. De studerende bliver behandlet, som de er – altså det individuelle udgangspunkt for læring og personlig udvikling. Det er også vigtigt, ligesom at AspIT sætter høje krav til de potentielle og optagne elever, siger Henrik Hedelund, som også fortæller, at deltagerne fra European Agency for Development in Special Needs Education var meget imponerede over AspIT. Dermed er der lagt op til, at AspIT på sigt ikke kun er et uddannelstilbud i Danmark, men at Aspi´ere i hele Europa får muligheden for et mere meningsfuldt liv, fordi de har fået kompetencerne til at varetage et værdiskabende job – både for den enkelte Asperger og for fællesskabet.


HUSK
Gratis konference på Brogaarden – Strib/Middelfart

AspIT at Work – Årsmøde den 31. maj 2012 kl. 12.00 – 17.00.