Hjem AspIT imponerer japanske forskere

AspIT imponerer japanske forskere

AspIT imponerer japanske forskere

– At AspIT får 80% af de unge i jobs er helt unikt. Det bør inspirere internationalt.

Forleden havde AspITs nye afdeling i Storkøbenhavn forsker-besøg fra Japan. Med professor Aoki Mari i spidsen besøger gruppen fra Fukushima University hvert år interessante uddannelseskoncepter i forskellige lande. Og AspIT har stået på listen mere end én gang. Denne gang er de japanske uddannelseseksperter interesserede i at høre om baggrunden for den høje beskæftigelsesgrad for de unge Aspergere, der normalt ikke har en chance på jobmarkedet.

Professor Aoki Mari ved hvad hun taler om, når det handler om effektive uddannelseskoncepter. I gennem flere år har hendes forskning på Fukushima University bestået i at rejse ud i verden, og undersøge hvad der virker, når det gælder indlæring hos børn og unge – på tværs af fag og uddannelsernes målgrupper. Aoki Mari besøgte forleden AspITs nye afdeling i Storkøbenhavn sammen med sine kolleger, professor Tani Masayasu og associeret professor Sugita Masao samt Ishikawa Miku.

– Det interesserer os, hvordan AspIT – internationalt set – skiller sig ud ved at være en uddannelse for unge, der ikke passer til det konventionelle udddannelsessystem i hjemlandet, og derefter lykkes med at få hele 80% i beskæftigelse. Det er et meget højt tal, der imponerer os. Det er desuden interessant for os, at AspIT har set og brugt koblingen mellem IT-faget og unge med Aspergers Syndrom til ikke kun at skabe beskæftigelse for de unge, men at de kommer i jobs, der er værdiskabende for virksomhederne. Dermed er der gevinst for tre parter; eleverne, virksomhederne og samfundet, siger professor Aoki Mari.

– Uddannelsen er meget anderledes end det, vi ellers hører om internationalt. Den høje grad af individuel tilpasning, de små klasser, specialiseringen på fag osv. Og den med, at hvis man dumper i et fag på AspIT, betyder det bare at eleven har fundet ud af, hvad vej han eller hun så ikke skal – at dumpningen er en hjælp til at finde ud af hvor talentet ligger. Det er unikt tænkt – og noget vi i Japan kan lære meget af.

– Der er flere ting ved AspIT, der fascinerer os. Vi ved, at Aspergere ofte har udfordringer på det sociale område, men kan være meget stærke rent fagligt indenfor IT. Derfor er det rigtig godt, at den konkrete undervisning på AspIT også omfatter social forståelse, kommunikation, idræt osv – altså kompetencer, der gør, at man kan begå sig med en vis sikkerhed og energi på en arbejdsplads. Vi kan se, at eleverne flytter sig markant på de bløde værdier på bare tre år, det er fantastisk.


AspIT har netop haft besøg af uddannelsesforskere fra Fukushima University, Japan. Fra venstre er det Ishikawa Miku, Tani Masayasu, Sidsel Lynggaard Sørensen, Aoki Mari og Sugita Masao.

– AspIT er på mange måder totalt anderledes end det, vi ser andre steder. For eksempel konceptet med, at AspIT ekskluderer de unge fra det konventionelle system, for derefter at inkludere dem på det normale arbejdsmarked er også unikt. Ligeledes ideen med at fokusere på bare ét fag i hele seks uger, passer jo perfekt til målgruppen, ligeledes den lange praktikperiode, der giver både elever og de senere arbejdsgivere ro og fokus til udvikling, er rigtig godt set. I forhold til vores systemer i Japan, er AspIT modellen i det hele taget yderst fascinerende, og bør inspirere mange andre – ikke kun i Japan, men også rundt omkring i verden.

På mødet med den japanske forskergruppe, var Uddannelseschef Ole Bay Jensen, Specialkonsulent Linda Bjerg og Udviklingskonsulent Liselotte Bay Jensen til stede. Og vært for dagen var AspIT-Storkøbenhavns afdelingskoordinator, Sidsel Lynggaard Sørensen.

– Vi er meget stolte af de rosende ord fra disse kapaciteter, der møder mange stærke uddannelseskoncepter undervejs i deres forskning. AspIT er netop for nylig blevet eret med vores helt nye full-skala skole i Høje Taastrup som et tilbud til unge Aspergere – og kommunerne – i hele det storkøbenhavnske område. Fra Helsingør i nord, Køge i syd og Roskilde i vest. Og vores første hold studerende er allerede i fuld gang på skolebænken.

– Vi bringer stærke resultater med os fra landets øvrige kommuner, hvor vi flytter de unge fra livslang førtidspension til en meningsfuld tilværelse med job og udfordringer i overensstemmelse med talent og interesse, og det glæder os at dygtige forskere fra et af de mest specialiserede forskningsuniversiteter i verden indenfor uddannelseskoncepter, vælger at besøge vores nye skole i Høje Taastrup allerede nu, siger Sidsel Lynggaard Sørensen.


HUSK
Gratis konference på Brogaarden, Strib/Middelfart

AspIT at Work 10-Årsmøde d. 21. maj 2015 kl. 10-16.