Hjem COOP chef: Mødet med AspIT har gjort vores ledere bedre

COOP chef: Mødet med AspIT har gjort vores ledere bedre

COOP chef: Mødet med AspIT har gjort vores ledere bedre

”Det er gået fantastisk – opgaven er løst bedre, nemmere og hurtigere end forventet” Sådan lyder det, når varehuschef Uffe Jepsen fra COOP Danmark evaluerer på samarbejdet med 16 AspIT elever fra Vejle. Men også på andre områder var mødet med eleverne en gevinst for Kvicklys ledelse.

Du kender lyden i dit supermarked når personalet er i gang med at skyde nye priser på varerne. Eller måske gjorde, for efterhånden er den proces blevet afløst af de elektroniske skilte på hyldeforkanten. Seneste skud på stammen i dén forbindelse er, at hele butikkens prissystem styres fra ét computer i butikken. Den slags kræver kodning af den præcise slags, og er der nogen der mestrer den disciplin, er det eleverne fra AspIT. Spørgsmålet er bare om de også holder det høje niveau, når det foregår ude i en travl hverdag på gulvet i et supermarked i Kvickly-klassen.

– Opgaven er løst bedre og hurtigere end vi selv kunne ha´ gjort det. Feks med en uhørt lav fejlprocent. Det er vi selvfølgelig glade for. Men vi er måske mere glade for det, som samarbejdet med de unge og AspIT har lært os som virksomhed. Og det er flere ting. For eksempel har vi lært noget om vigtigheden af at instruere korrekt. De unge aspergere er fantastiske til at give respons. Er instruktionen ikke god nok, siger de det med det samme, præcist og uden dikkedarer. Derfor har vi lært noget om, hvorvidt de rammer, vi giver vores unge medarbejdere generelt, er gode nok, fortæller varehuschef Uffe Jepsen, Kvickly i indkøbscentret Bryggen i Vejle.

– Det her korte forløb har været enormt givende for os. Vi har også i ledergruppen lært, hvor meget vi fremover skal lægge vægt på empati og kommunikation – med alle vores medarbejdere. At det er vigtigt at kunne forstå og se andre mennesker, når vi – som vi altid skal hos os – finde frem til hver enkelt medarbejders talent eller flair for et bestemt arbejdsområde. Det her har været regulær ledertræning for os.

– Vi har fået flyttet på vores menneskelige forståelse, og fået åbnet øjnene for, hvad der kan ligge af ressourcer i unge mennesker, når vi gør os umage med med vores kommunikation, og baserer den på empati og indsigt. De unge aspergere fra AspIT har nogle kvaliteter, som vi ikke har. De lærer og forstår tingene lynhurtigt. Men hvis vi havde mødt dem uden indsigten via AspIT, havde vi måske ikke opdaget den ressource, de kommer med, siger Uffe Jepsen, der er så begejstret for mødet med eleverne fra AspIT og projektets forløb, at han har anbefalet det til kolleger og netværk i hele detailhandelssektoren via Detailbladet og Samvirke. Og står det til ledergruppen i Kvickly ønsker man flere projekter med AspIT.

For eleverne har projektet været en god succesoplevelse. Som altid når elever fra AspIT kommer i praktik, handler det dels om at se teori blive til virkelighed, og dels se sig selv som del af et socialt fællesskab på en arbejdsplads. For praktikkoordinator Anders Hilmer Madsen fra AspIT, er meldingen klar.

– Det her har været en kæmpe succes. Eleverne har mødt opgaven med stort engagement og høj disciplin i alle processerne med at få Kvicklys system til at køre. De har desuden oplevet sig som del af en gruppe, der kunne noget stort, når individerne arbejder sammen, og løfter i flok, fortæller Anders Hilmer Madsen, der forberedte leverne til opgaven med blandt andet virksomhedsbesøg og grundig orientering inden forløbet.


Her ses eleverne fra Vejle, der har gennemført det store og vigtige projekt for Kvickly.

De 16 elever fra AspIT i Vejle kommer fra tre forskellige hold på skolens 2. semester. Et quality assurance hold, et mere teknisk orienteret hold og et såkaldt væksthushold. Opgaven for Kvickly var elevernes første møde med en virksomhed, og derfor rigtig rart at det gik så rigtig godt.


HUSK
Gratis konference på Brogaarden, Strib/Middelfart

AspIT at Work Årsmøde den 22. maj 2014 kl. 12.00 – 17.00.