AspITs nye logo er ikke bare et symbol
– det er en ny fortælling.
Siden den spæde start som forsøgsprojekt i Vejle Kommune for otte år siden, er AspIT idag et nationalt uddannelsestilbud til alle landets unge Aspergere. Og med internationale eksperters anerkendelse, og perspektiver for endnu større udbredelse, er AspIT i det hele taget blevet et værdiladet brand for både elever og dansk erhvervsliv.
AspIT er ikke hvad det har været. Uddannelsen er meget mere og større end hvad den var da det hele begyndte i 2005 med en håndfuld elever til AspIT i dag med over 230 elever på 10 uddannelsesteder over hele landet. Og ikke nok med det. EU, Unesco, Undervisningsministeriet, Statens Evalueringsinstitut/EVA og ikke mindst landets kommuner har for længst anerkendt AspIT som den relevante IT uddannelse for unge med Aspergers Syndrom og talent for IT.
Derfor er det også blevet tid til at understøtte fortællingen om AspIT med et nyt logo. Altså et symbol, der fortæller historien om AspIT på en ny og opdateret måde for de relevante målgrupper og andre interesserede.
– Vi har gennemgået en temmelig kraftig udvikling. Fra at være et lille forsøgsprojekt i Vejle Kommune til at være et statsanerkendt uddannelsestilbud med 10 skoler, som tilmed er udnævnt af EU og Unesco som best practice indenfor specialuddannelser. AspIT kan derfor ikke længere være i sit gamle logo fra 2005, hvor fortællingen om konceptet krævede et andet ”sprog” end det, vi bruger i dag, siger Ole Bay Jensen, uddannelseschef for AspIT siden 2005.
AspITs gamle logo
– Selvom vi stadig er en relativ ny uddannelse, bliver vi mødt af danske virksomheder og organisationer med stor interesse, og kendskab til, hvad vores kandidater kan hjælpe dem med. Vi har opnået rigtig meget presseomtale i årenes løb fordi vi gør tingene på en ny og effektiv måde for en ellers overset gruppe unge. Og så holder vi en løbende dialog med rigtig mange virksomheder i hele landet i forhold til praktikpladser og job. Derfor véd vi fra flere sider, at vi allerede nu har nået et niveau, hvor vi af mange i de relevante målgrupper bliver opfattet som et brand. Og blandt landets unge Aspergere, er vi en meget attraktiv uddannelse fordi vi kan dokumentere en beskæftigelsesprocent på over 80 på dimmisionstidspunktet for vores elever, siger Ole Bay Jensen.
Det nye logos fortælling
AspITs nye logo består af to grønne arme, der dels understøtter, dels favner det nogle gange sårbare individ – hvor individet er symboliseret med den røde prik. AspIT er nemlig først og fremmest individualiseret undervisning i et miljø, der tager hensyn til elevernes særlige udfordringer.
De grønne arme giver samtidig plads, og åbner sig mod den verden udenfor AspIT, der handler om job og meningsfuld hverdag.
Formerne er runde og bløde og udstråler dermed støtte og coaching under uddannelsen. Efterhånden som individet bliver stærkere og mere sikker på sig selv, arbejder det sig op mod armenes åbning øverst i formen. Armene strækker sig opad mod nye mål; job.
Farven grøn symboliserer vækst og nye muligheder. Den røde prik symboliserer individet: En rundet, dynamisk enhed placeret i overgangen mellem den lille verden på AspIT og verden udenfor.
AspITs nye logo
Det nye logo er udviklet af designer, grafiker og lektor, Sergio Da Luz Benros, uddannet fra Århus Arkitektskole, designlinjen. Det var i øvrigt også Sergio, der udviklede AspITs første logo.
HUSK
Gratis konference på Brogaarden – Strib/Middelfart
AspIT at Work – Årsmøde den 30. maj 2013 kl. 11.30 – 17.00.